Kącik logopedyczny

11 kwietnia 2013 20:54 | Kącik logopedyczny

Kiedy do logopedy?

logopeda1.pngCzy z wady wymowy można „wyrosnąć”? - to pytanie zadają rodzice, szukający potwierdzenia takiej opinii wydawanej, niejednokrotnie przez innych specjalistów, ale nie logopedów. W wielu wypadkach jest to uśpienie czujności rodziców, podczas gdy ich obawy są często uzasadnione. Istnieją pewne opóźnienia, które pod wpływem stymulacji rodziców czy przedszkola normują się samoistnie. Jednak powszechne jest zjawisko, że do gabinetów logopedycznych dzieci zgłaszają się zbyt późno. Aby określić stan mowy dziecka, należy dysponować wiedzą o poszczególnych okresach jej rozwoju. Na tej podstawie dopiero można stwierdzić, co jest sygnałem do podjęcia radykalniejszych kroków. Taką właśnie wiedzą dysponują logopedzi, którzy w razie konieczności mogą skierować rodziców wraz z dzieckiem na specjalistyczne badania.

Oto, co powinno zaniepokoić troskliwych rodziców:

  • w przypadku, gdy dziecko ciągle oddycha przez usta i ma niedrożne górne drogi oddechowe (katar, zatkany nos, ciągle otwarta buzia) – należy udać się do laryngologa i zasięgnąć porady alergologa,

  • wszelkie wątpliwości, czy dziecko słyszy i rozumie kierowane do niego komunikaty, a jego wymowa znacznie różni się od rówieśników (zniekształca głoski, niektóre opuszcza lub zastępuje innymi, jego mowa brzmi nosowo) – rozwieje laryngolog i ewentualnie skieruje na badanie słuchu,

  • jeśli dziecko ma nieprawidłowy zgryz lub jakiekolwiek inne kłopoty z uzębieniem – należy udać się do stomatologa i skonsultować z ortodontą,

  • gdy dziecko ma trudności z ułożeniem narządów artykulacyjnych (nie potrafi naśladować przedstawionego ułożenia warg, języka lub policzków) i mimo ćwiczeń nie zauważa się poprawy – trzeba udać się na konsultacje do neurologa,

  • do logopedy należy udać się, gdy:

    ► 6- miesięczne niemowlę nie gaworzy,

    ► roczne dziecko nie wypowiada sylab,

    ► mamy wątpliwości, czy rozumie nasze polecenia,

    ► 2-latek nie wypowiada prostych słów (\"mama\", \"baba\", \"pa pa\") lub w ogóle nie mówi,

    ► 3-latek nie buduje prostych zdań, nie wypowiada samogłosek i spółgłosek,

    ► 4-latek formułuje jedynie proste zdania bądź równoważniki zdań, zniekształca wyrazy, nie wymawia głosek /s/, /z/, /c/, /dz/, /k/, /g/, /l/, /ś/, /ź/, /ć/, zmiękcza je lub wymawia nieprawidłowo, znacznie odstaje w rozwoju mowy od rówieśników,

    ► 5-latek nie wypowiada prawidłowo większości głosek,

    ► 6-latek nie wymawia /r/ oraz /sz/, /ż/, /cz/, /dż/, nie potrafi dokonać syntezy krótkiego wyrazu, nie potrafi powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku i na końcu wyrazu,

    ► dziecko mówi mało, niechętnie, cicho,

    ► jąka się,

    ►dziecko mówiąc, wsuwa język między zęby,

    ►budowa narządów mowy odbiega od normy.

Nie wolno bagatelizować problemów z mową swojego dziecka! Nie należy słuchać, gdy inni mówią, że \"wyrośnie\"! Wczesna pomoc i interwencja logopedyczna jest gwarancją prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego i zwiększa szanse na sukcesy naszego dziecka w szkole.

 

W następnym artykule przedstawię Państwu zarys rozwoju mowy dziecka (jakie głoski powinny pojawić się w danym wieku) oraz przyczyny wad wymowy u dzieci.

 

Opracowanie: Agnieszka Kun

logopeda

Przeczytano: 1373 razy. Wydrukuj|Do góry