Kącik logopedyczny

04 kwietnia 2013 19:03 | Kącik logopedyczny

Otwieramy kącik porad logopedycznych.

kacik_logopedyczny_obrazek_1.png


"Jedzie pociąg – czu czu czu 

Trąbka trąbi- tru tu tu 

A bębenek – bum bum bum 

Na to żabki – kum kum kum 

Woda kapie – kapu kap 

Konik człapie – człapu człap 

Mucha brzęczy – bzy bzy bzy 

A wąż syczy – sss sss sss..." 

 

 

 

O tym, jak ważnym aspektem naszego życia jest porozumiewanie się, nie trzeba nikogo przekonywać. Bez mowy człowiek miałby problemy z wyrażaniem swoich potrzeb, komunikowaniem się z drugim człowiekiem, uboższe byłyby kontakty z rodziną i z przyjaciółmi. Mowa, podobnie jak chodzenie, jest umiejętnością, której dziecko musi się nauczyć. Ważne jest jednak, aby opanować ją na jak najwyższym poziomie. Chodzi tu przede wszystkim o zasób słów, poprawność wymowy, odpowiednią intonację, akcent - to wszystko, co pomaga nam przekazać nasz komunikat bardzo precyzyjnie. Dużą rolę odgrywa tu najbliższe otoczenie, w którym dziecko przebywa. To ono jest pierwszym przekaźnikiem wzorców prawidłowej lub nieprawidłowej mowy.
Badania wykazały, że dzieci, które mają problemy logopedyczne, zwykle mają również kłopoty z nauką już od początku edukacji. Z powodu wady wymowy źle wymawiają poznawane litery, źle je odczytują i tak też zapisują. Wolniej uczą się czytać, mają trudności ze zrozumieniem tekstu i niechętnie odpowiadają na pytania nauczyciela. Często są też wyśmiewane przez kolegów, co powoduje osamotnienie i obniża poczucie własnej wartości.
Rozwój mowy można usprawnić dzięki ćwiczeniom narządów mowy – języka, warg i podniebienia. Im lepiej będą wygimnastykowane, tym sprawniej poradzą sobie z wymową trudnych dla dziecka głosek – sz, z, cz, dz, r.
Ponieważ dzieci najszybciej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, również i takie ćwiczenia powinny być zabawne i przyjemne. Ich ilość i długość muszą być dostosowane do chęci i możliwości dziecka. Z trzylatkiem można ćwiczyć codziennie przez 5 minut, ze starszym dzieckiem – dłużej. Nasi uczniowie mają zajęcia logopedyczne raz w tygodniu indywidualnie bądź w parach, a dobór i kolejność ćwiczeń są uzależnione od tempa i efektów pracy. Bardzo istotne jest również, aby dzieci ćwiczyły przynajmniej 10 minut dziennie w domu i pod okiem rodziców według instrukcji podanych przez logopedę.

 

W naszym Kąciku pragnę przybliżyć Państwu pracę logopedy, który nie jest - jakby się mogło wydawać - tylko specjalistą od usuwania wad wymowy. Jest kimś, kto wspomaga cały proces rozwoju mowy dziecka, kto pracuje nad tym, aby mogło ono wejść w świat bez stresu wynikającego z braku porozumienia z innymi. Zamieszczać będę tutaj różnorodne porady oraz artykuły dotyczące rozwoju mowy dziecka, a także propozycje ćwiczeń usprawniających narządy mowy, które rodzice mogą wykorzystać do zabaw z dziećmi.

 

W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości jestem do Państwa dyspozycji w każdy poniedziałek od 11:30 do 12:30 w gabinecie nr 15, oraz pod adresem: logopedia.sp354@gmail.com

 

Serdecznie zapraszam,

Agnieszka Kun

logopeda

Przeczytano: 1564 razy. Wydrukuj|Do góry